AKTUALNOŚCI
Bohdan Butenko: PLAKATY
5-MAR-2017
17 lutego 2017, w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, odbył się uroczysty wernisaż wystawy "Bohdan Butenko: Plakaty".
Twórczość Bohdana Butenki, wydawałoby się powszechnie znana, powraca na prezentowanej ekspozycji z zaskakująco nieznanej strony. Po raz pierwszy można w sali ekspozycyjnej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie oglądać 73 plakaty autorskie, które Artysta udostępnia ze swoich zbiorów. Podejmuje się, jako mistrz książki, skonfrontować swoje przemyślenia z zadaniami wyznaczonymi przez plakat. Sprawdza, czy funkcje nadane okładce książki i plakatowi mogą mieć cechy wspólne? Czy odrębność spektaklu teatralnego, filmu i ich zapowiedź na ulotnym plakacie mają coś wspólnego z czytaniem, indywidualnym kontaktem z treścią książki i okładką zamykającą lub otwierającą jej treść?
Plakat gatunek grafiki użytkowej dzieło sztuki z funkcją eksponowania informacji lub reklamy, ma inny niż książka zasięg oddziaływania. Nieodłącznie związany jest z życiem miasta, otwartą przestrzenią. Jego krótkotrwały komunikat, skierowany do przypadkowego odbiorcy, ma przekazać wielowarstwowe treści poprzez syntetyczny obraz lub znak. Oszczędność środków wyrazu plastycznego zderza się w plakacie z doświadczeniem współczesnej sztuki. Nęci potencjalnego odbiorcę siłą groteski, surrealistycznego skrótu, przemyca archetyp symbolu. Ale i okładka książki, za pomocą podobnych narzędzi, może zachęcić lub skutecznie odsunąć od siebie czytelnika. Jak to działa? Na czym polega magia przyciągania oka?
W drugiej połowie XX wieku możliwości polskiego przemysłu poligraficznego były ograniczone, co z jednej strony nie pozwalało prezentować grafiki użytkowej na takim poziomie technicznym, jaki był normą na Zachodzie. Z drugiej zaś strony ograniczenia te otwierały nowe możliwości przekazu przez zaangażowane, niedoścignione w swojej wolności projektowanie graficzne. Ulotny plakat, często jedyny istotny barwny element naszych miast, oprócz treści informacyjnych, zachwycał formą, docierał wraz z kinem, czy cyrkiem do najdalszych zakamarków kraju, niósł uniwersalne przesłanie sztuki. Multiplikowany na murach miasta stawał się manifestem wolności.
Na wystawie można oglądać kilka oryginalnych projektów plakatów Bohdana Butenki z lat siedemdziesiątych. Wykonane w naturalnym formacie, farbami plakatowymi, z wyciągniętym precyzyjnie liternictwem, są ucztą dla odwiedzających gości. Bohdan Butenko, zasłuchany, baczny obserwator, mistrz zapisu swoich ze światem relacji, dyskretnie uśmiechnięty, zaprasza do centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
Tekst przygotowała: Krystyna Rybicka (Kurator Wystawy)
foto: 1 - Krystyna Rybicka / 2, 4, 5, 6, 9, 10 - Leszek Machocki / 3, 7, 8 - Tomasz Kulbowski
Twórczość Bohdana Butenki, wydawałoby się powszechnie znana, powraca na prezentowanej ekspozycji z zaskakująco nieznanej strony. Po raz pierwszy można w sali ekspozycyjnej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie oglądać 73 plakaty autorskie, które Artysta udostępnia ze swoich zbiorów. Podejmuje się, jako mistrz książki, skonfrontować swoje przemyślenia z zadaniami wyznaczonymi przez plakat. Sprawdza, czy funkcje nadane okładce książki i plakatowi mogą mieć cechy wspólne? Czy odrębność spektaklu teatralnego, filmu i ich zapowiedź na ulotnym plakacie mają coś wspólnego z czytaniem, indywidualnym kontaktem z treścią książki i okładką zamykającą lub otwierającą jej treść?
Plakat gatunek grafiki użytkowej dzieło sztuki z funkcją eksponowania informacji lub reklamy, ma inny niż książka zasięg oddziaływania. Nieodłącznie związany jest z życiem miasta, otwartą przestrzenią. Jego krótkotrwały komunikat, skierowany do przypadkowego odbiorcy, ma przekazać wielowarstwowe treści poprzez syntetyczny obraz lub znak. Oszczędność środków wyrazu plastycznego zderza się w plakacie z doświadczeniem współczesnej sztuki. Nęci potencjalnego odbiorcę siłą groteski, surrealistycznego skrótu, przemyca archetyp symbolu. Ale i okładka książki, za pomocą podobnych narzędzi, może zachęcić lub skutecznie odsunąć od siebie czytelnika. Jak to działa? Na czym polega magia przyciągania oka?
W drugiej połowie XX wieku możliwości polskiego przemysłu poligraficznego były ograniczone, co z jednej strony nie pozwalało prezentować grafiki użytkowej na takim poziomie technicznym, jaki był normą na Zachodzie. Z drugiej zaś strony ograniczenia te otwierały nowe możliwości przekazu przez zaangażowane, niedoścignione w swojej wolności projektowanie graficzne. Ulotny plakat, często jedyny istotny barwny element naszych miast, oprócz treści informacyjnych, zachwycał formą, docierał wraz z kinem, czy cyrkiem do najdalszych zakamarków kraju, niósł uniwersalne przesłanie sztuki. Multiplikowany na murach miasta stawał się manifestem wolności.
Na wystawie można oglądać kilka oryginalnych projektów plakatów Bohdana Butenki z lat siedemdziesiątych. Wykonane w naturalnym formacie, farbami plakatowymi, z wyciągniętym precyzyjnie liternictwem, są ucztą dla odwiedzających gości. Bohdan Butenko, zasłuchany, baczny obserwator, mistrz zapisu swoich ze światem relacji, dyskretnie uśmiechnięty, zaprasza do centrum Spotkania Kultur w Lublinie.
Tekst przygotowała: Krystyna Rybicka (Kurator Wystawy)
foto: 1 - Krystyna Rybicka / 2, 4, 5, 6, 9, 10 - Leszek Machocki / 3, 7, 8 - Tomasz Kulbowski